Frode Fra IT: Fra Telefonbog til Kundefokus med CRM

Dennis MortensgaardCRM Generelt

CRM… Cykel Reparations Mester? Nej, Customer Relationship Management – der var den! 

Du har helt sikkert hørt de 3 bogstaver i den specifikke rækkefølge før, og chancen for, at du allerede har et system til at håndtere CRM i din virksomhed, er også ret høj. Desværre er chancen for, at I udnytter CRM fuldt ud, tilsvarende lav. 

Frode fra IT, du ved, ham fyren i kælderen, omringet af flere kabler end der er i en elektronikbutik, skrivebordet fuld af cola dåser, og uforståelige koder I lange baner på skærmen. Han bliver kun kaldt frem, når printeren beslutter sig for at spise papiret i stedet for at spytte det ud. Resten af tiden passer han sig selv I baggrunden, og koster virksomheden en bondegård hver måned. I har helt sikkert en IT-afdeling i virksomheden, hvor en fyr som Frode er ansat – og Frode er iøvrigt ekstremt overkvalificeret til sit job, men han besidder simpelthen ikke de sociale færdigheder til at slå igennem der hvor han virkelig kan gøre en forskel. Men han bliver jo heller ikke spurgt, for han passer jo sit job med at få printeren til at køre igen. 

Men Dennis, hvad har Frode med noget at gøre i et blogindlæg om CRM?

Frode og dit CRM-system har faktisk overraskende mange ting til fælles; Forestil dig, at du ikke kun kontaktede Frode, når printeren besluttede sig for at drille. Forestil dig, at du spurgte Frode om råd til, hvordan du kan optimere dit digitale arbejds-flow, eller udnytte den nyeste teknologi til at effektivisere din hverdag på alverdens tænkelige måder. Mon ikke der findes en smartere måde at udføre præcis den ene dødkedelige opgave du skal lave hver eneste dag, inden du kan fortsætte med den sjove del af dit arbejde?  

Frode, der sidder gemt i kælderen, er som en uudnyttet guldgrube af viden, der bare venter på at blive spurgt, udnyttet og anerkendt for hvad han faktisk kan. Det samme gælder dit CRM-system. Det er ikke bare et sted, hvor du opbevarer telefonnumre og e-mailadresser. Det er et sted, hvor du blandt andet kan spore kundeinteraktioner, analysere salgstendenser og optimere din markedsføringsstrategi. Det kan kort sagt hjælpe dig med at opbygge dybere og mere meningsfulde forbindelser med dine kunder, og det er spild af hårdt tjente licenskroner, hvis ikke du får høstet det fulde udbytte af din investering. 

IT-Frode og dit CRM-system er begge underudnyttede aktiver, der blot venter på at blive opdaget og udnyttet for de talenter de besidder. I dette indlæg tager vi derfor specifikt et kig på de 5 mest oversete og brugbare funktioner i dit CRM-system. Det med Frode tager vi en anden dag – i modsætning til et CRM-system, har Frode sikkert en chef og en HR afdeling, der ikke helt passer deres arbejde, så det lader vi være deres problem i denne omgang, imens vi dykker ned I emnet om CRM. 

Ofte ender et dyrt indkøbt CRM-system som en glorificeret telefonbog, og oftest skyldes det særligt sælgerne, der i starten ikke er helt vilde med CRM. De tænker at det er endnu et værktøj, ledelsen trækker ned over hovedet på os blot for at overvåge os, for ikke at nævne al den tid det tager at holde data ajour i systemet. 

Jeg har ofte bemærket to store faldgruber, når det kommer til at implementere og anvende CRM-systemer i virksomheder. Den første er en tendens til overdreven tilpasning af systemet i et desperat forsøg på at få medarbejderne til at bruge det, og det med det mål at få det til at ligne et gammelt system de er vant til at bruge. Dette kan resultere i et komplekst system, der er svært at navigere i og bruge effektivt. For ikke at tale om kompleksitet ved eventuelle opdateringer. 

Den anden faldgrube er manglende forankring og ambassadørskab i ledelseslaget. Uden stærkt lederskab og et klart mål for, hvordan CRM-systemet skal bruges, og hvilken værdi det skaber for virksomheden, vil medarbejderne have svært ved at se, hvorfor de skulle bruge det. Præcis ligesom Frode i IT, skal et CRM-system have en klar og defineret rolle i virksomheden for at kunne give den fulde værdi. 

Med disse faldgruber i baghovedet, lad os dykke ned i 5 af de mest oversete og brugbare funktioner i et CRM-system, som du bør udnytte: 

  1. Vidensdeling: Stop med at gemme dokumenter i mapper og filsystemer, hvor de er svære at finde. Med CRM-systemer kan du organisere dokumenter på en struktureret og lettilgængelig måde. Du kan knytte dokumenter direkte til kunder, kontaktpersoner, og aftaler, hvilket gør det nemmere at finde relevante informationer. Nogen CRM systemer kommer med sådan en funktion indbygget som standard. Andre systemer kræver enten en tillægslicens eller et ekstra modul for at kunne håndtere dokumenter direkte i systemet. Men det vil give dig en kæmpe hjælpende hånd.
  2. Optimering og fintuning af salgsproces: Med funktioner som digital underskrift og visuelle salgsguides kan du strømline din salgsproces. Du kan overføre et tilbud i dit CRM til en ordre direkte i dit ERP-system, hvilket minimerer risikoen for fejl og sparer tid. Der findes med garanti en standard integration til netop dit CRM system.
  3. GDPR-compliance: CRM-systemer kan hjælpe dig med at overholde persondatalovgivningen. Du kan sende automatiske mails, når du gemmer persondata, og nemt fjerne data, hvis kunden trækker sit samtykke tilbage. Mange CRM systemer kommer også ofte med kundevendte indgange, der giver mulighed for at kunden kan hjælpe dig med at holde sine egne data ajour, samt vedligeholde samtykke for persondata.
  4. Automatiser din support: Mange CRM-systemer tilbyder et helpdesk-system, som gør det nemmere at håndtere supportforespørgsler og følge op på løste sager. Ofte er det inkluderet, eller kan tilkøbes som en tillægslicens.
  5. Tilpasning af systemet: Du kan tilpasse dit CRM-system til at passe bedre til din virksomheds behov. Men pas på, det er nemt at gøre systemet for komplekst. Et godt CRM-system skal være intuitivt og let at bruge (Her stopper sammenligningen med Frode, da det kan være ret svært at se ham som intuitiv og let at bruge), men det kræver også, at medarbejderne forstår dets værdi og er villige til at bruge det. I stedet for at udvikle tilpasningen der ikke tjener andet formål end kosmetiske ændringer, så brug penge og kræfter på at udvikle meningsfulde integrationer og tillægsapps, der letter arbejdsbyrden for dine brugere, og dermed skaber større tilfredshed blandt brugerne. 

Så lad os opsummere: Et CRM-system er ikke bare en opbevaringsplads for kontaktoplysninger. Det er en guldgrube af muligheder for at forbedre dit arbejds-flow, dine salgsprocesser, og dine kunderelationer.

Ligesom Frode, er dit CRM-system en værdifuld ressource, med en masse viden og talenter, som reduceres til banale dagligdags opgaver som at fikse en printer eller huske et telefonnummer. Så bryd barriererne, undgå faldgruberne, og udnyt dit CRM-system til fulde. Hvis du gør det rigtigt, vil det ikke kun styrke dine kunderelationer, men også din bundlinje. Det lyder som en stor win-win situation. Så tag da at kontakt os ved DoWEB – vi har arbejdet med CRM i rigtig mange år, og har set mange forskellige løsninger hos mange forskellige virksomheder.  Hvis du vil lade det komme an på en prøve, tilbyder vi for eksempel en 2 timers workshop, hvor vi sammen gennemgår jeres CRM og identificerer lavthængende frugter, som med fordel kunne hjælpe jer med at få mere ud af jeres CRM-løsning.  

Jamen Dennis, vi har ikke SuperOffice?

Intet problem. CRM er en tankegang, der blot understøttes af software. Selvom vi hos DoWEB har mest erfaring i SuperOffice, kan en workshop være værdifuld for jer uanset hvilket system i bruger. Processerne og tanken bag alle CRM systemer deler samme mål. Så giv os en chance, så er jeg sikker på i ikke vil fortryde det. 

Book os direkte ved at følge dette link!